"imanismutiara" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "imanismutiara" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih.

Saturday, January 22, 2011

Dialog Krew imanismutiara - Cerita Arnab dan Kura-Kura


بسم الله الرحمن الرحيم
110122-rabbit and tortoise
Berikut ialah pelajaran yang telah saya perolehi semasa sessi Dailog Krew imanismutiara.blogspot.com tempohari. Moga semua mendapat menafaat dari pekongsian ini ...

Dalam usaha untuk berubah, ubah dahulu cara pandang kita terhadap sesuatu. Kerana cara pandang amat mempengaruhi tindakan kita dan memberi kesan kepada bagaimana orang lain respon kepada kita. (Perlaksanaan Hukum Getaran & Tarikan)

Laksanakan eksprimen dengan diri sendiri semenjak dari usia muda lagi agar kita belajar dari pengalaman eksperimen itu dan bukan untuk mencari salah hasil daripada eksperimen itu tadi. Salah satu cara pandang yang amat penting.
Apa makna Teknologi? – "Technology is a process by which human modify nature to meet their needs and wants". Fikirkan ...

Kita mahu agar pelanggan kita boleh Melihat-Merasai-Mengalami (See-Feel-Experience) perkhidmatan/produk organisasi kita. Inilah sebenarnya yang dimaksudkan sebagai jenama (brand) perkhidmatan/produk organisasi kita. Penjenamaan (rebranding) bermaksud segala usaha untuk menaiktaraf jenama perkhidmatan/produk kita.
Dalam mempromosi sebarang perkhidmatan/produk kita, beri perhatian terhadap 3 perkara ini; semua manusia takut rugi, semua manusia mahu untung dan semua manusia mahu selamat. Jika promosi anda menjawab 3 perkara ini, pasti perkhidmatan/produk anda akan mendapat sambutan!
Kadangkala, dalam keghairahan kita untuk menjadi praktikal dalam melaksana segala usaha, kita lupa memberi perhatian kepada 'nilai' kehidupan seperti integiriti, prihatin dan lain-lain lagi. Semak usaha kita samada kita terjerumus ke dalam fenomena ini!
Bila bercakap mengenai 'circle of influence' dan 'circle of concern', penting sangat kita melaksanakan CHECK dalam kitaran PLAN-DO-CHECK-ACTION bagi sebarang inisiatif kita kerana kegagalan melaksanakan CHECK akan membuatkan orang hanya membicarakan perkara-perkara yang berada diluar bidang kuasa mereka sahaja. ('circle of concern')
Saya suka dengan satu kenyataan yang tertulis pada baju salah seorang peserta dialog ini yang berbunyi, 'Leaders define Reality'. Memang benar, dengan kuasa yang ada pada para pemimpin, mereka sepatutnya menggunakan kuasa di dalam tangan mereka untuk mempengaruhi mereka yang dipimpin untuk mencapai hasil yang diingini.

Cerita Kura-Kura dan Arnab Part 2. Selepas kura-kura dikalahkan dalam pertandingan cerita Kura-Kura dan Arnab Part 1, arnab telah meminta kura-kura untuk bertanding sekali lagi dan kura-kura menyetujuinya. Dalam pertandingan kali kedua ini, arnab berjaya mengalahkan kura-kura setelah arnab berlumba secara 'consistence & fast'. Pelajaran dari cerita Part 2 ini ialah pada ketika ini, 'consistence & fast' adalah lebih baik dari 'slow and steady'.
Dalam Cerita Kura-Kura dan Arnab Part 3 pula, selepas kura-kura dikalahkan dalam cerita Part 2, kura-kura tidak berpuas hati dan lantas meminta arnab untuk mengadakan perlumbaan sekali lagi. Namun kali ini, kura-kura telah meminta 'route' perlumbaan itu ditentukan oleh dirinya. Tanpa usul periksa, arnab menyetujui kehendak kura-kura itu. Perlumbaan dimulakan dan arnab terus meninggalkan kura-kura jauh dibelakang. Bila hampir ke garis penamat, arnab tersedar bahawa beliau mesti berenang menyeberangi sebatang sungai. Puas arnab berusaha untuk menyeberanginya namun dia tetap gagal. Tak lama kemudian, kura-kura sampai lalu menyeberangi sungai dengan mudah dan memenangi perlumbaan tersebut. Pelajaran dari cerita part 3 ini ialah kita mesti gunakan segala kelebihan dan kekuatan yang ada di tangan kita untuk mengharungi cabaran hidup.

Pelajaran dari iklim empat musim. Pertama, setiap kali datang musim baru, manusia yang hidup di iklim empat musim ini mesti menyesuaikan diri dengan perubahan musim itu agar terus selamat dalam hidup ini. Kedua, secara langsung maupun tak langsung, iklim ini menyediakan satu bentuk tekanan agar manusia itu tidak mudah leka dalam hidup ini. Ketiga, iklim empat musim juga memerlukan manusia sentiasa bersedia menghadapi perubahan musim ini. Cerita mengenai iklim empat musim ini sebenarnya merupakan satu perumpamaan bagaimana menghadapi perubahan dalam hidup ini.
Kehidupan ini punya nyawa! Adakah anda ingin mengambil nyawa anda dengan mempersiakan hidup anda?

Sesuai dengan maksud satu Hadis Nabi, orang yang bertaqwa kepada Tuhan adalah mereka yang begitu berhati-hati dalam hidup ini.umpama mereka yang berjalan di atas duri-duri. Agar anda tidak terpijak 'duri kehidupan' ini, apa kata anda labur dalam PPB3K. Hidup anda akan menjadi Sejahtera-Bahagia-Kaya!

0 comments:

Post a Comment